Ämnet författarekonomi engagerar, kanske för att det talas ganska lite om hur verkligheten ser ut. Å ena sidan föreställer vi oss den fattiga poeten på sitt dragiga vindsrum, å andra sidan bästsäljaren som vältrar sig i pengar. Men de allra flesta som skriver hör inte hemma i någon av dessa ytterlighetskategorier. Jag skulle gissa att den genomsnittlige författaren försörjer sig på annat än sitt skrivande. Bara ett litet fåtal kan försörja sig på författarstipendier och ett lika litet fåtal går runt på sitt skrivande.
Personligen tror jag att författare är som folk är mest. Man vill ha det hyfsat bra och ett visst mått av trygghet. Det är därför jag råder den blivande författaren att tona ner sina förhoppningar när det gäller ekonomi. Det tar många år och flera böcker innan man har en rimlig chans att avgöra om skrivandet räcker till en försörjning. Och även om du skulle skriva en superhit tar det flera år innan pengarna börjar rulla in. Så, lite trist råd kanske, men don’t quit your dayjob!
Några frågor som kommit in:
Är man som författare egen företagare eller anställd av förlaget? Aldrig anställd. Alla författare jag känner har egna företag, men det finns säkert en massa som inte har det också. Hur pengar betalas ut i de fallen vet jag dock inte. Som egen företagare gäller samma sak som i alla andra branscher, dvs att man betalar skatt och sociala avgifter på pengarna man får in.
Är jag heltidsförfattare? Ja. Jag gör annat också, men det är för att jag vill och tycker det är roligt med variation.
Hur är det med biblioteksersättningen? Jodå, några ören per utlån blir det. Har man skrivit många böcker så kan biblioteksersättningen bli betydande. En framgångsrik barnboksförfattare eller en populär deckarförfattare kan med viss förväntan invänta höstens besked. För de allra flesta är ersättningen dock så liten att pengarna, istället för att betalas ut, samlas i en pott som sedan används till stipendier.
Och så var det det här med hur mycket man tjänar på en bok. Det finns inga sådana fasta summor. Idag är allt en fråga om förhandlingar. Som okänd debutant kommer du inte i närheten av Leif GW Perssons villkor. Så är det bara. Men mellan tummen och pekfingret då? Tja, 25-30 kr för en inbunden bok och en femma för en pocket. Finns bättre, finns sämre. Och då talar vi företagspengar, dvs bruttointäkt som du betalar skatt och sociala avgifter på. Utlandsersättningar är ofantligt mycket mindre, bara några kronor för en inbunden bok. Och sedan gäller andra villkor för ljudböcker och e-böcker. En jäkla röra faktiskt, mycket svårt att överblicka.
Intressant att få en liten inblick i det här. Fast jag behöver nog aldrig bekymra mig om det. Skriver gör jag visserligen, men därifrån till att våga släppa mitt manus ifrån mig är vägen lång. Lider lite utav klippa-navelsträng-problematik skulle jag tro.
Bara för att man skriver behöver ju inte det betyda att man måste eller ens vill bli publicerad. Det är helt okej att skriva bara för att man gillar det 🙂
Precis så är det ju! Själv överväger jag att trycka en del av min poesi med print on demand för att bevara dem för framtiden för mig själv och ge bort till eventuella vänner som är intresserade av att få ett ex. Det är enbart ur bevarandeaspekten jag tänker, bläck kan blekna och tekniken går framåt och rätt vad det är så kan man inte öppna sina filer längre. Och så är det ju lite kul också.
Inget man tjänar pengar på men de är ändå en del av mig. Vet en del äldre som har skrivit ner sina biografier och tryckt på det viset och gett bort till barn och barnbarn det är ju ett perfekt sätt i de lägena bevarat för framtiden och så kul att ha..
Bra idé!
Kajsa tack för att du delar med dig av alla sidor av skrivandet, det är så himla värdefull och intressant!
[…] Amanda Hellberg har gett ut ett antal böcker. Läs hennes syn på saken. Kajsa Ingmarsson skrev också ett inlägg häromdagen. Och ett till. […]