Så här skrev jag för några veckor sedan:
En mig mycket närstående man brukar bli mäkta upprörd när jag ibland tar upp observationen att det tycks vara män som startar och för krig här i världen. Den mig närstående mannen vill inte bli dragen över en kam och bära någon kollektiv skuld. Det förstår jag, men gör vi någon en tjänst genom att blunda för faktum? Genom att låtsas som att ansvaret för den här världens stora problem med krig,våld, terrorism, miljöförstöring fattigdom och förtryck vore jämnt fördelade över könen? Med mycket få undantag är det män, och manliga värderingar, som styr den här planeten.
Idag läste jag i DN att det i 15 av 16 dödsolyckor med personbil i Sverige sitter en man bakom ratten.
Hur är det med inbrott, rattfylleri, förskingring, sexuellt våld, misshandel, mord …?
Ovidkommande statistik? Knappast.
Läs gärna det här inlägget igen.
Läste också det där. Och verkligen. Verkligen. Det är läskigt. Just bilkörningen kan säkert en del av olyckorna förklaras med att så många fler män än kvinnor kör men då ska man fundera på vad det beror på. När ska vi lyckas få bukt med denna sneda värld? När ska vi hitta en balans mellan båda?
Skrev ett svar till dig hos mig om Her Fearful Symmetry:
http://skrivarmamma.blogspot.com/2011/01/om-att-ga-vilse-eller-slappa-kontrollen.html
Jag brukar tänka på det där ofta. Varför männen har mer agressivitet och mindre säkerhetstänk än vi… Tror det är viktigt att ställa kvinnliga kvinnor längst fram i leden nu, på många plan… Fast det är väl ingen idé att ens egen man får bära skulden för alla andra män, hi hi…
En annan intresant fakta är att 100% av männen som felar så hemskt är födda av kvinnor och antagligen uppfostrade av dom ochså till den största delen, så vad ska vi göra åt det?
Av sina mödrar, av sina fäder och av samhället i stort. Men givetvis är också världens kvinnor del av den obalans som råder.
Jo. Kvinnor är säkrare bilförare statistiskt, det vet vi. Men sedan vill man kanske också tänka på att statistik av den här typen har sina fallgropar. I vår familj t ex kör aldrig jag bil (okej, vi bor i UK och jag är urdålig i storstadstrafiken + vänstertrafiken här, sedan kan man tycka vad man vill om att jag borde ta körlektioner, skärpa mig osv) men även när jag levde i svenska samboförhållanden så kan jag ärligt säga att männen satt bakom ratten oftare än jag. Och jag tror inte att jag är den enda som haft det så. Är det helt enkelt fler män bakom ratten, ute i trafken, totalt sett, i varje given stund? Måste jag undra där.
Lite som när man säger att ”den farligaste platsen för ett barn är hemmet” – ja men det KAN ju bero lite på att alla barn ÄR rätt mycket i sina hem. Statistiskt sett alltså.
15 av 16 bilförare är inte män.
Nej nej, men jag menar ändå att det är ett typexempel på förenklad (och mer än en gnutta sensationslysten) statistik att ta med en nypa salt eftersom många andra faktorer självklart spelar in.
Jo, statistik ska man alltid vara misstänksam mot.Håller helt med dig. Just i det här fallet tror jag dock inte att statistiken ljuger. Försäkringsbolagen håller ju stenkoll på vem som kostar dem mest pengar. Kvinnor kanske är en mindre grupp av de totala bilförarna, men hade de haft en proportionerligt större del av olyckorna så utgår jag från att försäkringsbolagen haft koll på det. Precis som de vet att unga män är mer riskbenägna en äldre osv.
Försäkringsbolagen har stenkoll och därav sätts premierna.
Maken jämförde mc-försäkringar och fick ett hyffsat erbjudande av ett av bolagen men då med klausul: Ingen under 40 får köra motorcykeln. ”Nä det går inte, sa han, min fru är under 40 och hon kommer köra hon med” Jahaaaa sa försäkringsbolaget, men alla tjejer får köra den, det gäller bara män att de måste vara 40!
”Ingen under 40” betyder alltså ”Ingen man under 40”. Det är ju glasklart.
Kapitalismen i sanningens tjänst 😉
Hej!
Nej det går inte att bortse från faktum. Män har en mer aggresiv körstil och är mindre självkritiska. Tyvärr så är det bara att konstatera. Kvinnor har mer omdöme och kör sansat helt enkelt. Det ligger i männens natur eller psyke att ta mer risker och leka även i en så opassande situation som i trafiken. Männen blir rent teknisk bättre förare ofta, men farligare i trafiken pga de har högre hastighet och minskar säkerhetsmarginalerna. Det finns ju alltid undantag från båda håll, men försäkringsbolagens statistik ljuger inte. Vi kommer aldrig vidare i utvecklingen om den sanningen också skall förnekas tror jag.
Och vi gillar ju utveckling, eller hur!